Afvallen maakt gelukkig

Gretchen Ruben schreef het boek ‘Better than before’, waarin ze aangeeft dat gedragsverandering geluk bevordert. Op www.libelle.nl staan de volgende tips:

 

1. Houd bij wat je eet en drinkt
Eet dus niet direct uit de zak, maar gebruik bakjes en schaaltjes. Schep je eten op een bord en zet de pannen weg. Zo weet je wat je eet en waar je kunt bezuinigen.

2. Ga altijd voorbereid op pad
Want een goede voorbereiding is het halve werk. Bedenk dus vóór het feestje hoeveel je zult eten en drinken. Doe voor je naar je werk vertrekt een appel in je tas.

3. Maak gebruik van een schone lei
Veranderingen zijn makkelijker door te zetten in een nieuwe situatie. Een nieuw schooljaar, een nieuw huis, een nieuwe stad of een nieuwe liefde? Begin met een schone lei. En verander je eetgewoonten vanaf de start.

4. Maak gezond eten makkelijk.
Maak snoepen, snacken, snaaien moeilijk. Richt bijvoorbeeld je keuken anders in om de verleiding van dikmakers te minimaliseren. En zet schaaltjes met fruit en snackgroente voor het grijpen. Gemak dient de mens.

5. Kies voor ‘niets’ als matigen niet ‘je ding’ is.
De meeste mensen vinden het makkelijker géén bitterballen te eten in plaats van één. Vind jij matigen moeilijk? Ga dan bij de ergste dikmakers voor ‘zero-tolerance’.

6. Maak koppels voor meer effect.
Verbind eten en drinken aan een plaats, tijd of activiteit. Bijvoorbeeld zo: ‘ Ik eet alleen als ik aan tafel zit’ of ‘Ik drink water tijdens de lunch’. Heldere afspraken zijn makkelijker te onthouden.

7. Sluit je smoezenboek.
De meeste mensen zijn redelijk op de hoogte van wat ons helpt om af te vallen, maar we houden onszelf ‘graag’ voor de gek. Hoe vaak gebruikte jij een smoesje? Eentje kan toch geen kwaad? Of: Morgen begin ik echt!

Advertenties