De 10 geboden van geluk

De 10 geboden van geluk:

  1. Besef dat geluk niet voortkomt uit succes. Mensen passen zich aan aan veranderingen, zelf aan rijkdom of een handicap. Rijkdom is als gezondheid: wie het niet bezit voelt zich ellendig, maar wie het heeft is niet noodzakelijk gelukkig.
  2. Geef voorrang aan hechte relaties. Intieme vriendschappen met mensen die echt om je geven, kunnen je door moeilijke tijden helpen. Je hart luchten is is goed voor lichaam en geest.
  3. Zoek een baan en hobby waarbij je jouw talenten kunt ontplooien. Doe taken die een uitdaging voor je vormen maar je niet overweldigen. Dan kom je het makkelijkst in een “flow”.
  4. Wees meester van je tijd. Gelukkige mensen hebben het gevoel hun leven meester te zijn. Om meester te worden van je tijdsbesteding moet je jezelf concrete doelen stellen en die opdelen in dagelijkse streefpunten. Hoewel we vaak overschatten wat we in een dag kunnen doen, onderschatten we meestal hoeveel we in een jaar kunnen verwezenlijken als we elke dag een beetje vooruitgang boeken.
  5. Gedraag je gelukkig. Soms kunnen we door ons gedrag in een betere bui geraken. Zelfs door een geforceerde lach voelen mensen zich beter. Voor wie chagrijnig is lijkt het als of de hele wereld even stuurs is. Trek dus een blij gezicht. Praat alsof je een positief gevoel van eigenwaarde hebt, optimistisch en extravert bent. Als je die beweging maakt, kan de emotie soms volgen.
  6. Beweeg! Ontelbare onderzoeken tonen aan dat aerobics een milde depressie en angst de wereld kan uithelpen, omdat het de gezondheid bevordert en energie schenkt. Een gezonde geest in een gezond lichaam.
  7. Gun je lichaam de slaap die het vraagt. Gelukkige mensen leiden een actief leven, maar reserveren de nodige tijd voor slaap en afzondering. Veel mensen hebben een slaaptekort wat resulteert in vermoeidheid, een verminderde alertheid en sombere buien.
  8. Kijk verder dan jezelf. Bie een helpende hand aan wie in nood is. Wie zich goed voelt, doet goed. En goed doen zorgt ervoor dat jij je goed voelt.
  9. Verzorg je spirituele zelf. Uit talrijke studies is gebleken dat wie actief religieus (spiritueel) is, gelukkiger is en tegenslagen beter het hoofd kan bieden.
  10. Houd een dankbaarheidsdagboek bij. Wie elke dag even stilstaat bij een positief aspect in zijn leven (gezondheid, vrienden, gezin, vrijheid, onderwijs, zintuigen, omgeving, etc.) ervaart een hoger welbevinden.

Bron: David G. Myers “The pursuit of happiness: who is happy and why”. David G. Myers is al ruim 15 jaar gespecialiseerd in onderzoek naar geluk.

Advertenties